Duikstek "Put bij Vianen"

stekID putvia
Naam Put bij Vianen
Provincie Utrecht
Stad Vianen
Datum_wijzig 03 Aug 2004
geen postcode of coordinaten bekend, dus geen landkaart
BijzonderhedenAan de linkerzijde van de plas is een groot stuk met veel planten en niet dieper dan 2/3 meter je ziet hier werkelijk niks (troebel). Maar als je even doorzwemt komt daarna een stuk met mooie (let op: nog instabiele) kleiwanden, op 12 - 13 meter. Let wel op, neem een goede lamp mee en kijk veel omhoog want je zit zo onder een kleiplaat.
Faciliteiten -
Route Neem op de snelweg A2 de afslag Vianen (Afsag nr. 11). Links onder aan de uitrit van de snelweg om het hotel om, dan links,volg de weg tunneltje onderdoor en dan rechts.
Gemaakt eric op 9 March 2004

• 15 . lelijk (1)
  • Recent gelogde duiken

• 24 Nov 2020 - Jos van Kampen - slecht zicht 10°
  • Mooie kleiwanden. Paar grote baarzen en school kleine baarsjes met voorntjes

• 06 Nov 2020 - Linda@H2O - redelijk zicht 11°
  • zicht wat melkig, ondiep en ook op diepte, mooie veenwallen en 2 snoekjes. kleine baarsjes

• 25 Oct 2015 - Jos van Kampen - redelijk zicht 11°
  • Na een hele lange tijd deze plas weer eens bezocht. Het te water gaan gaat gemakkelijk, je loopt er zo in. Het wier stond nog zeker 1 meter hoog. Om naar het diepere gedeelte te gaan moet je nog wel een stukje vinnen. In het wier was weinig leven te bespeuren. Op een gegeven moment kom je bij de put aan, deze is 22 meter diep. Wij zijn in de rondte afgedaald naar 13, 7 meter en het zicht werd steeds melkachtiger. Op 13, 7 meter was het zicht nog maar 30 centimeter. We zijn dan ook niet dieper gegaan en zo rondje voor rondje weer naar boven gevind. Op 8 a 9 meter zagen we een flinke paling die er als een gelijk van door ging. In de put kwamen we grote kleibonken tegen waar de schraaplepels van het graven van een kraan nog te zien zijn.

• 09 Aug 2014 - janw - redelijk zicht 16°
  • 04 Jul 2014 - Hein - slecht zicht 12°
  • us een nieuwe stek uitgeprobeerd, tus wel ff rijden, maar dan heb je ook wat. Gaan we wel, of gaan we niet vantevoren vullen, was het vraagstuk van de planning. Ik heb 2 volle, dus das zat, ja toch, niet dan? Niet, want ik heb wel Internationaal, maar geen imbus sleutel, en mijn maat heb dat laatste ook niet, maar wel Dyn. Op de stek stopt er op het moiment van, dan eerst maar even naar Hagestein, een ware klusjesman, die ons zondermeer uit de band hielp, door het uitlenen van zijn gereedschap. Uiteindelijk toch te water, en hoewel het zicht niet best was, hebben we toch genoten van het duikje. De bodem is tamelijk afwisselend en bij gebrek aan iets anders (Meerval), de sponzen bekeken. Zullen we niet snel nog eens proberen.

• 04 Jul 2014 - lelijk - redelijk zicht 18°
  • Voor ons een nieuwe stek. Na wat gerommel met een INT en DIN aansluiting gingen we te water. We werden geconfronteerd met ijskoud water op diepte maar wel met prachtige kleibonken die uit de bodem staken. Van de nood maar een deugd gemaakt en goed gekeken naar de opbouw en structuur van deze bonken. Dit alles was mogelijk omdat je niet bepaalt je nek brak over de vissen. Op ondiepte wel hele scholen kleine baarzen waarvan ik dacht dat er na de laatste duik best wel een grote meerval tussen mocht liggen. Maar helaas.

• 01 Sep 2013 - janw - redelijk zicht 18°
  • 20 Aug 2013 - Jos van Kampen - redelijk zicht 6°
  • In Plas Middelwaard ligt een diepe put, die hebben we opgezocht. Na 5 minuten zwemmen kwamen we bij de rand van de put en ging het gestaag naar beneden. Tussen gangetjes in waar we achter elkaar moesten vinnen ging het naar 21 meter, daar was het wat stoffiger en weinig meer te zien. Na 25 minuten zijn we weer aan de opstijging begonnen langs de kleiwanden, die soms loodrecht staan. Na onze safety stop van 3 minuten zijn we over het wier wat hier weelderig groeit richting de instapplaats gevint. Onderweg kwamen we heel wat schooltjes baarsjes tegen. Eliott seinde met zijn lamp dat hij wat gezien had, en wij erheen en zagen toen een leuk grassnoekje in het wier liggen, na wat foto's genomen te hebben gingen we weer verder en zagen toen een wat groter snoek die in onze lampen een baarsje scoorde, vlakbij de instapplaats vlak bij het riet kwamen veen baarsjes en nog een jong grassnoek tegen.

• 15 Nov 2012 - Jos van Kampen - redelijk zicht 8°
  • Dit was de eerste keer dat wij in deze plas doken. Het zicht was redelijk +/- 2 a 3 meter. In het begin was er nog veel begroeing op de bodem waar we enkele grasnoekjes ontdekten, veel kleine baarjes op de bodem, op een open plekje lagen wat voorntjes. We zaten nog steeds op zo een 3 meter. We zijn even boven water geweest om ons te orienteren, we zaten nog steeds op 3 meter, zou deze plas niet dieper zijn vroegen we ons af. We besloten naar de oever te gaan. Dus doken we weer onder op een nieuwe koers. Op een gegeven moment kwamen we boven een groot gat uit waar we dus zijn afgedaald. Deze put ging wel snel naar beneden met een mooi uitzicht op de kleiwand, we daalden af naar 14 meter, onderweg kwamen we een enkele grote baars tegen die daar lagen te slapen. De wand in de put had een bijzonder grillige vorm. Het leek wel of we langs een bergwand zweefde.We zijn de put in de rondte gezwommen en na een safty stop van 3 min zetten we de koers weer naar het strandje waar we in het water waren gegaan.