Duikstek "Put van Weber"

Provincie Utrecht
Stad IJsselstein, Nieuwegein
Datum_wijzig 19 Jul 2004
geen postcode of coordinaten bekend, dus geen landkaart
BijzonderhedenGevaarlijk om te duiken. O.a. ivm. ziekenhuis- en ander chemisch afval.
Faciliteiten -

• 1 . Jos van Kampen (3)
  • Recent gelogde duiken

• 20 May 2014 - Jos van Kampen - zeer goed zicht 13°
  • In begin zagen we een grote vis wegschieten, we dachten dat het een karper of brasem was. nadat we op 7 a 8meter waren aangekomen zijn we rechtsaf gegaan richting bruggetje daar hebben we de dam verder gevolgd waar mooie obstakels te zien zijn en rijk begroeid zijn met zoetwatermosseltjes, na 35 minuten gaf Sjaak aan dat hij nog 100 bar in zijn fles had en was het tijd om, om te draaien. Op de terugweg hebben we zo rond de 2 a 4 meter gedoken, waar we op een gegeven moment een joekel van een paling tegen kwamen. Langs de dam ligt een mooi rif wat een heel mooi gezicht op leverde, het leek wel een rif in Egypte alleen de vis en het koraal ontbreekt. Na 76 minuten waren we weer bij de instapplaats aangekomen en hebben daar het water verlaten.

• 24 Apr 2014 - Jos van Kampen - zeer goed zicht 11°
  • 2 Vette palingen, mooie kleiblokken begroeid met mosseltjes.

• 30 Dec 2013 - Jos van Kampen - zeer goed zicht 6°
  • Eindelijk besloten deze duik in de Nedereindse Plas aan de kant van IJsselstein te maken. Deze plas staat bekend om de Put Van Weber. Er is veel afval gestort in deze Put. Het te water gaan gaat gemakkelijk, in het begin zijn er straat klinkers op de oever neer gelegd. iets verder in het water ligt een kleibodem met een laagje zand erop. Veel kleine mosseltjes lagen bezaaid op de grond. We besloten rechtuit van de kant te vinnen en kijken hoe de oever afloopt om daarna een groot vierkant te zwemmen. De oever loopt langzaam af van 3 meter diepte, zo'n 15 meter uit de kant en dan een wand naar 5 meter enzovoort. Het zicht was erg goed 10 tot 15 meter. Zelfs op 21 meter hadden we een zicht van 2 tot 3 meter. Op 21 meter en 20 minuten zaten we nog niet op het diepste punt van de plas. De bodem was ook hier zanderig met klei eronder. Zelfs hier lagen veel mosseltrosjes en heeft Miranda een baarsje gezien. Hier zijn we rechts af onze terugweg begonnen. Op 15 tot 8 meter zijn we mooie onderwater obstakels tegen gekomen die wederom vol begroeid zaten met mosseltjes. Het landschap leek wel een duinen rij en was leuk om overheen te zwemmen. Zo zijn we langs de oever op zo'n 5 meter terug gevind, daar kwamen we een mooie grote paling tegen. Het heuvelachtig landschap met mooie kleihopen en obstakels was een genot om naar te kijken. Lucht temperatuur 7 graden. Water temperatuur 6 graden. Duik tijd 73 minuten Helaas deed mijn flitser het niet onderwater. Maar met zo“n super zicht valt het resultaat mij niet tegen.

Waarnemingen

TOP 15 - Meest waargenomen:

MAZ 0

Foto's van duikloggers:

Op 3 meter diep
    Jos van Kampen op 30 Dec 2013 10:27

3 meter afstand 8 meter diep zonder flitser

Obstakels begroeid op 15 meter diep.

Paling, 5 meter diep zonder flitser.