vorige duikterug naar het logboekjevolgende duik
Duik van WOUTER gemaakt op 16 Jul 2009 om 12:00

Buddy(s) - Henk B., Wim
Duikduur - 25
Maximale diepte - 23
Duikstek - Gustav Nachtigal
Bootduik - ja
Driftduik - nee
Extra diepe duik - nee
Nachtduik - nee
Decoduik - nee
IJsduik - nee
Wrakduik - ja
Zicht - redelijk
Bijzonderheden -
(of de Kálo??) Wrak uit WOII. Met reel langs bakboord en stukjes door het wrak gedoken. Wrak ligt op zijn kant en lijkt een hoop verwrongen staal. Geen objecten/antikiteiten gevonden. Nu behoorlijke stroming, zicht 2-3mtr., golfhoogte +/-1-1,5mtr. Forse rukken aan het touw tijdens dalen en opstijgen door de golven. Wrak blijkt de Gustav Nachtigal te zijn en niet de Kálo, zoals bovenliggende boei vermeld.. Dit was tevens de missie van de zeesterretjes van vandaag. Wrak ligt naast de Amerskerk, welke tevens een boei heeft. xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx Britse Beaufighters van RAF Coastal Command torpederen ten noorden van Schiermonnikoog zowel het Duitse vrachtschip ms. 'Coburg' (1941; de in 1941 door de Duitsers in beslag genomen 'Amerskerk' van de Vereenigde Scheepvaartmaatschappij), op weg van Schiedam naar Hamburg; het marinevaartuig 'Gustav Nachtigal' en de Duitse mijnenveger 'M 103'. Alle drie schepen worden tot zinken gebracht. xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx Halverwege de jaren dertig van de vorige eeuw bestond de mijnenveger flottielje van de ''Kriegsmarine'' uit oude schepen die in de Eerste Wereldoorlog waren gebouwd. Om de oude schepen te vervangen werd de ''Mboot35'' ontworpen. De ''Mboot35'' bleek uitstekende kwaliteiten te hebben wat betreft zeewaardigheid en manoeuvreerbaarheid. Vanwege de zware bewapening werden de schepen door de Engelsen vaak ''Channel Destroyers'' genoemd. Ondanks dat het een succesvol ontwerp was, is er in de oorlog maar een beperkt aantal van Foto uit de collectie van Michael Emmerich. www.german-navy.de gebouwd (69). Ze waren erg duur en ingewikkeld om te bouwen. Bovendien was de ''Mboot35'' oliegestookt. In WWII was juist daar een gebrek aan. De M-103 is gebouwd bij Rickmers AG te Wesermünde en werd op 6 Augustus 1942 in dienst gesteld. De M-103 kon een snelheid van ca 18 knopen halen. Behalve als mijnenveger deed de ''Mboot35'' ook veelvuldig dienst als begeleider van konvooien. De M-103 heeft dat ook diverse keren gedaan. De laatste, fatale, reis was het begeleiden van 2 vrachtschepen van Rotterdam naar Hamburg. De ''Amerskerk'' (waarover ik al eerder heb geschreven) en de ''Gustav Nachtigal''. Deze beide vrachtschepen, de M-103 en ongeveer 20 andere kleinere begeleidingschepen, vormden een konvooi. Op 15 Juni 1944, om 06:00, werd het konvooi aangevallen op ongeveer 10 kilometer ten noorden van Schiermonnikoog. De ''Amerskerk'' en de M- 103 zonken zeer snel. De Gustav Nachtigal was zwaar beschadigd. Er zijn pogingen gedaan om de Gustav Nachtigal te bergen maar die mislukten. Om 16:30 kapseisde het schip en zonk het. Zowel bij de M-103 als bij de Gustav Nachtigal zijn 3 bemanningsleden omgekomen. De M-103 had een bemanning van 83. De positie van de M-103 is niet exact bekend. De stip in de kaart is een benadering.
Grotduik - nee
- Soort water -
Bergmeer - nee
Lijnduik - ja
Soort pak - droog
Soort lucht - perslucht
Flesinhoud - 12
- Beginaantal bar -
- Stroomduik -
Getij - inter
helmduik/volgelaatmasker - nee
Duikgebied - Noordzee
Landcode - Nederland (nl)

  • Gustav Nachtigal in zijn glorietijd
  • locatie