vorige duikterug naar het logboekjevolgende duik
Duik van WOUTER gemaakt op 20 Sep 2009 om 10:00

Buddy(s) - Zeesterren
Duikduur - 45
Maximale diepte - 23
Duikstek - M103, Noordzee
Bootduik - ja
Driftduik - nee
Extra diepe duik - nee
Nachtduik - nee
Decoduik - nee
IJsduik - nee
Wrakduik - ja
Zicht - redelijk
Bijzonderheden -
Duitse mijnenveger uit WOII van Duitse komaf. Redelijk ingevallen wanden en zeer veel scherpe punten aan het wrak. Bij ketels geprobeerd om een (over)druk ventiel af te schroeven. Echter dit was een zeer lange bout en heb op een gegeven moment de poging gestaakt om hiermee niet mijn hele duik bezig te zijn. Daarna bijna een hele patrijspoort mee kunnen nemen. Echter ook niet gelukt. 3/4 van de gehele poort los kunnen slaan met koevoet, maar laatste stuk lukte met geen mogelijkheid. Behoorlijke stroming bij deze duik en matig zicht. Verder over het wrak gekropen. Geslapen op de Zeester van 19 op 20 september. ********************************************** Halverwege de jaren dertig van de vorige eeuw bestond de mijnenveger flottielje van de ''Kriegsmarine'' uit oude schepen die in de Eerste Wereldoorlog waren gebouwd. Om de oude schepen te vervangen werd de ''Mboot35'' ontworpen. De ''Mboot35'' bleek uitstekende kwaliteiten te hebben wat betreft zeewaardigheid en manoeuvreerbaarheid. Vanwege de zware bewapening werden de schepen door de Engelsen vaak ''Channel Destroyers'' genoemd. Ondanks dat het een succesvol ontwerp was, is er in de oorlog maar een beperkt aantal van Foto uit de collectie van Michael Emmerich. www.german-navy.de gebouwd (69). Ze waren erg duur en ingewikkeld om te bouwen. Bovendien was de ''Mboot35'' oliegestookt. In WWII was juist daar een gebrek aan. De M-103 is gebouwd bij Rickmers AG te Wesermünde en werd op 6 Augustus 1942 in dienst gesteld. De M-103 kon een snelheid van ca 18 knopen halen. Behalve als mijnenveger deed de ''Mboot35'' ook veelvuldig dienst als begeleider van konvooien. De M-103 heeft dat ook diverse keren gedaan. De laatste, fatale, reis was het begeleiden van 2 vrachtschepen van Rotterdam naar Hamburg. De ''Amerskerk'' (waarover ik al eerder heb geschreven) en de ''Gustav Nachtigal''. Deze beide vrachtschepen, de M-103 en ongeveer 20 andere kleinere begeleidingschepen, vormden een konvooi. Op 15 Juni 1944, om 06:00, werd het konvooi aangevallen op ongeveer 10 kilometer ten noorden van Schiermonnikoog. De ''Amerskerk'' en de M- 103 zonken zeer snel. De Gustav Nachtigal was zwaar beschadigd. Er zijn pogingen gedaan om de Gustav Nachtigal te bergen maar die mislukten. Om 16:30 kapseisde het schip en zonk het. Zowel bij de M-103 als bij de Gustav Nachtigal zijn 3 bemanningsleden omgekomen. De M-103 had een bemanning van 83. De positie van de M-103 is niet exact bekend. De stip in de kaart is een benadering. ********************************************
Grotduik - nee
- Soort water -
Bergmeer - nee
Lijnduik - ja
Soort pak - droog
Soort lucht - nitrox
Flesinhoud - 24
- Beginaantal bar -
- Eindaantal bar -
- Stroomduik -
Getij - laag
helmduik/volgelaatmasker - nee
Duikgebied - Noordzee
Landcode - Nederland (nl)