vorige duikterug naar het logboekjevolgende duik
Duik van Axelg gemaakt op 03 Oct 2009 om 20:01

Zicht - goed
Watertemperatuur - 16
Bijzonderheden -
Hetis al vroeg donker dus een palingduik stond nog op het verlanglijstje. Het was Jammer dat John en Wally niet konden. Hans had wat moeite om in het donker de weg te vinden en door al die vervelende wegomleidingen die als een onkruid uit de grond schieten wordt je heel erg simpel en chagerijnig van. Zelfs een navigatie systeem heeft daar moeite mee. Joris en Mark waren er om 20:00 uur en hebben een andere noordelijke route genomen via Amsterdam / Diemen afslag Gaasperplas/ Weesp. Zonder mijn navigatie had ik ik dat ook niet kunnen vinden. Affijn als we allemaal in het pikkedonker op de parkeerplaats staan kleden we ons snel om en lopen naar de duikstek. Het waait snoeihard en de golven slaan hard over de steiger... heerlijk zo'n storm. Hans heeft problemen om de wanten aan te krijgen over zijn droogpak mouwen. Na gewacht te hebben gaan we allen onder en de bladeren zweven in de rondte. Op 3 meter heerst rust op het geratel van de boei-ketting na dan. De eerste paling verschijnt in mijn ooghoek en wijs het de andere aan. De ene na de andere paling doemt op maar ook voorns en baars en vetje die apatisch in je lamp kijken en dan als een pijl er vandoor schieten. We gaan tot een meter of 11 en dan richting de haven. Het loopt hier behoorlijk stijl af eigenlijk en het is mooi helder. Een klein kreeftje hier en daar. EN de zoetwatersponzen zijn vastgegroeid op stenen. Er is er een bij met een arm die wel 15 a 20 cm hoog is en er zit nog een baars bij ook. We gaan verder en in de diepte links van mij zie ik het flauwe schijnsel in mijn lamp van een grote joekel van een brasem of zeelt wegzwemmen. Wat een soorten vis zitten hier toch. We komen bij de fiets die ook prachtig begroeid is met sponzen om de spaken die al flauw roze beginnen te worden. Een prachtig jonge snoekbaars blijft mooi liggen voor een foto. Dit is toch ook een fantastische plas. Na 37 minuten komen we bij een douchebak waar een paling omheen zwemt zodra die beschenen wordt. Slimme jonge. Nu eerst even richting de kant waar de tafel staat. Ook daar groeien prachtsponzen op die meer roze van kleur zijn dan de andere die ik zag. Dan begint echt het feest.... Hans wijst met zijn lamp een pols dikke paling aan met een conger-achtige kop. tjeeminee wat een beest en deze laat zich ook niet zo eenvoudig fotograferen. Met krachtige soepele slagen zwemt ie weg tussen de stenen en langs een dikke snoek!! Wat een grote jedoch vriendelijke kop heeft die joh!! .. vast een goed doorvoed wijftje. We zwemmen verder en ja hoor een wolhandkrab. Prachtig poserend zet ik hem op de gevoelige chip. Het kijkt me gemeen aan, maar ja met die verwijfde handenwarmertjes komt je in de regel nou niet stoer over he. We laten het verder met rust. Dan op een met driehoeksmosseltjes begroeide steen zie ik wat kleins bewegen. Rivierdonderpadje!! en verderop weeeeeer palingen. SUPER.... We zwemmen verder en ik hoor de ketting ratelen en we zien veel rondzwevende bladeren, maar tekenen van een steiger zie ik niet. We zwemmen dus veel te ver door. Met zo'n wind.. als je veel zwevend blad ziet en je hoor de ratel van de ketting dan ben je dus bij de steiger. We zwemmen door het ruige water weer terug en ik duik nog even onder. Na 72 minuten staan we op de kant en lopen terug. Hans zijn pak heeft gelekt en is behoorlijk nat. We kleden ons om drinken even een bakkie koffie en gaan dan naar huis. Dan krijg ik een heerlijke omleiding voor mijn kiezen bij Diemen. Om 23:40 uur ben ik thuis voldaan en wel en met een leuke oogst op mijn camera. In fotoshop heb ik wat beters gevonden en dat is je belcihting als RAW instellen en dan pas converteren naar JPG. Voor de meeste waarschijnlijk al een logische stap, maar de resultaten zijn tig keer mooier.
Grotduik - nee
helmduik/volgelaatmasker - nee
Examenduik - nee
Luchtverbruik per minuut - 13.2
Landcode - Nederland (nl)